Fietsbanden

Marathon Plus Glasscherben

Alleen anti lek is niet meer voldoende

Ook voor de tweewielers staat de ontwikkeling in de banden niet stil. Waar het bij auto’s en motorfietsen al heel gewoon is dat een band veel meer te bieden heeft dan alleen een anti lek laag is deze bewustwording bij fietsen ook in opkomst. Fietsbanden worden achter de schermen ook doorontwikkeld om een lagere rolweerstand te kunnen bieden, meer grip en dat alles tegen een zo laag mogelijk gewicht en liefst nog duurzaam ook. Zo zijn er tegenwoordig diverse anti-lek lagen, diverse compounts en ontelbaar veel profielen met bijbehorende eigenschappen.

Winterband voor de fiets

De winterband is een mooi voorbeeld van een doorontwikkelde fietsband. Veel fietsers rijden elke dag, dus ook in de winter. Fietsers zijn daarnaast ook erg kwetsbaar en een val met de fiets kan ernstige gevolgen hebben. Juist daarom zijn fietsers er enorm bij gebaat om elk hulpmiddel aan te grijpen om een valpartij te voorkomen. De winterbanden voor de fiets hebben een zachtere compound en een “open” profiel, zo bieden de banden meer grip in ijzige/sneeuwige ondergronden. De remweg wordt korter en sturen gaat beter. Slim toch?! Enkele voorbeelden zijn de Schwalbe Winter banden en de Continental Top Contact reeks.

Speciale E-bike banden

Ook de rolweerstand is opnieuw op de kaart gezet door de komst van de elektrische fietsen. Alle beetjes helpen, dus ook de rolweerstand van een band kan flink schelen in de actieradius van een elektrische fiets. Sommige banden worden speciaal voor elektrische fietsen gemaakt met een wat sterker karkas en een lage rolweerstand. Dat sterkere karkas is nodig door het wat hogere gewicht van de elektrische fietsen. De meest populaire zijn de Schwalbe Energizer banden.

Hoe voorkom ik een lekke band?

Op elke band staat de maximale bandenspanning, normaal gesproken in psi of bar aan de zijkant van de band zodat dit er niet af slijt. Het is verstandig om de banden regelmatig te controleren op spanning. Door te fietsen op te zachte banden zullen de banden sneller lek gaan, minder grip bieden en ook nog eens een hogere rolweerstand. Allemaal dingen die gemakkelijk te voorkomen zijn. Zwaardere mensen/fietsen kunnen dicht tegen de maximale bandenspanning aan pompen, waarbij lichtere fietsen/mensen er zo’n 20% onder kunnen zitten om toch nog veilig te kunnen profiteren van alle goede eigenschappen van de fietsband.

Verschillende ventielen

Mijn pomp past niet!? Er worden verschillende ventielen gebruikt op fietsen. Het meest voorkomende ventiel voor stadsfietsen is het Dunlopventiel, maar ook het Schraderventiel ofwel autoventiel genoemd komt veel voor op stadsfietsen. Ook bij mountainbikes komen verschillende soorten voor. Vaak zien we bij de lagere prijsklasse mountainbikes de Schraderventielen en vanaf zo’n 1500 euro komen de Presta ventielen weer meer voor. Bij Racefietsen zien we vrijwel altijd de Prestaventielen. Bij hogere velgen in een wat langere uitvoering zodat de pomp nog gemakkelijk bevestigd kan worden. Veel moderne fietspompen kunnen alle ventielen oppompen, sommige oudere fietspompen kunnen slechts 1 ventiel type oppompen. Daar zijn dan weer verloopnippels voor verkrijgbaar.

Ventielen